رب اجعل هذا البلد امنا....

8/08/2006

فى حب لبنان


أنا المصري.!! قصيدة في حب شهداء لبنان المقاومة!!


بقلم: عبدالرحمن الأبنودي
:أنا المصري.. كريم العنصرين
سليل المخلصين.. المؤينين
وحامي الأمة في وقت الشدايد
وشقَّاق السِّكك للواردي
نودمّي ملك ليكم.. أجمعين
أنا المصريكريم العنصرين.
***
أنا المصري كريم العنصرين..
فقدت العقل والصوت والأيدي
نوبعد ما كنت نجدة وروح ووقفة
مانيش عارف نسيت ده كله فين
ومين اللي سلبني اسمي مين؟
!أنا المصري..كريم العنصرين..؟
***
وكنت أصرخ أطفِّي النار بصوتي
ويحيي أمّتي في الشدّة.. موتي
فمين اللي كتب عاري ف جبيني
ومين اللي سرق شعلة سكوتي
وأنا اللي غنايا صحي العالمين
أنا المصريكريم العنصرين..؟
***
أنا مِتْباع.. ماهيش عادْتَك يا وطني
عدوْ.. لِعدو.. ومين ما قبضْش تَمَني
صبي البقال يتاجر في الضماي
روأحلا عمري ضاع مستنِّي زمني.
بقينا بصمتنا الموت.. مُكتفين.
أنا المصريكريم العنصرين
***
كان الوحل.. شد الرِّجل منِّي
أنوح وأبكِي وأنا قاصد أغنّي
وواقفين علي الشطوط بأيادي سودا
محال.. حيغرّقوني غصْب عني
لو نصبوا في قلبي ميت كمين
أنا المصريكريم العنصرين.
***
بنيتها من الهرم للسدِّ.. يَدِّي
بنتْها كلها ف لحظة تحدي
وكنت زعيم نبيل ما بين جيفارا
وتيتو وكاسترو ونهرو وغاندي
ومش محتاج أقول أنا كنت مين؟
أنا المصريكريم العنصرين!!
***
وكان يخطب تصيب الدنيا ربكة
ومن لبنان يعود أسطول أمريكا
ولينا في الوجود كلمة ومكانة
وأخوة في الأمل.. دمعة وضحك
ةورقابينا الأبية... مرفوعين.
.أنا المصريكريم العنصرين..!
***
وجُونا اللي رمونا... للمهالك
تقول: »لأّه« يقولولها: »وانتي مالِك«؟
تقول: »لبنان.. أحبابنا الأعزّة
«يقولوا: »يغوروا.. وتغوروا كذلك
«.نسيت من همي أبقي إزاي حزين!!
أنا المصريكريم العنصرين
***
وبعنا كل شئ ينباع.. بِدِقَّة
بشفافيّة ومن غير أي سِرقة
ونظَّرْنا لِعِلْم النهب..
صرنابننهب كل شيء.. لكن برقة
بقينا دكاترة وسط النشالين!
أنا المصريكريم العنصرين.
***
زمان كان فيه مَلِك فاحت روايحُه
وثوار جيش بروحهم يومها.. ضحّوا
وكان لنا شأن حتي في الهزيمة
وطن.. كان يعجبك جمعُه وطرحُه
علينا عين.. وباقي الأمة عين.
أنا المصريكريم العنصرين
.***
وعاد تاني الملك يحكم بلادُه..
ومن بعد السنين دي.. زاد فسادُه
وكنا سادة فوق أرض الكنان
ةوأصبحنا عبيدُه.. أو عِبَادُهوضاع في
الزحمة مشوار السنين..أنا المصري
كريم العنصرين.
***
وتاني يا الفقير عاد من يخونك
وتتهان في بلادك عيني عينك
ولا الدِّين مكتفي من مص دمَّك
ولا عارف ديونهم من ديونك
وجيت للحق؟..
كله سلَف ودين
أنا المصريكريم العنصرين
***
وده يسلِّم لده والعصر فاجر
وتاجر حِنْت.. سلّمنا لتاجر
وأُم الأمة مصر الإنسانية
بتتآمر... وبتداري الخناجر
وكنت النجدة واستنجد بمين
أنا المصريكريم العنصرين..؟
***
وكنت أصرخ.. وكان الكلّ يسمع
وامِدِّ الإيد.. عدوّ الأمة يرجع
وجاني النطع يأمرني ويشخُط
وخلاني بقيت في الحق أنطع
أنا اللي كنت أصحِّي الغفلانين
أنا المصريكريم العنصرين!!
***
وكانوا يقولوا: »مصر«.. الشمس تطلع
وتعلا رقابنا فوق وعيوننا تلمع
وكنا نشيل قلوبنا فوق كفوفنا
وبصدورنا نواجه أي مدفع
فمين ساعدنا ع الوضع المهين..؟
أنا المصريكريم العنصرين!!
***
وإزاي النهاردة الدم.. عُومي
مقلقِل صحوتي وساكن في نومي
دمانا بتشتعل في أرض غزة
ولبنان.. نارها ماسكة في هدومي
وأنا اللي في الأسي واقف ما بين!
!أنا المصريكريم العنصرين.
***
ولولا الأنظمة العربية لامت..
وفي صفوف العدو حتكون وكانت
ما كان الموت عرف »صيدا« و»بَعَبْدا«
ولا كانت قيامّة الغدر قامت
ولا قلب العرب بيِّت حزين!.
أنا المصريكريم العنصرين.
***
وشوف لبنان بترحل من جنوبها
ونوم الليل.. ما بْيعرف جُنوبها
سطور النمل زاحفة للملاجئ
وريح الخونة ما هدِّت هبوبه
ألوف راحلين في قلبي مذعورين
!!أنا المصريكريم العنصرين
***
فيالبنان أنامِ اللِّي خانوك
ياحزب الله حكامنا باعوك
ياصاحبي.. ما عُدنا نملك غير هتافنا
هتافِنا مُرّ.. مالي رقابنا شوك
وعَلَنِي.. بنفعل الفعل المشين!!
.أنا المصريكريم العنصرين
.***
يا(نصر الله) ده... زمن البياعين
وإنت طلعْت للأمة.. منين؟
تفكرنا بكل اللي نسيناه
أظنه صعب يصحوا الميتين
وخليتنا ـ الجميع ـ متفرجين
أنا المصريكريم العنصرين؟.
***
مازال نفس العدو.. ومازال خبيث
أبونا مات وسابْهُولنا.. وَريث
ومهما يلف ويدور.. راح يغور
وإسأل عِندنا بيوت السويس
حلاوة روح.. وحياة الحسين!!
أنا المصريكريم العنصرين.
***
بقت رايتك خلاص رمز لجهادك
بقيت رمز المقاومة في بلادك
ولبنان كلها بايتة في ضميرك
خلاص صَبَح الجهاد ماءك وزادك
لغيرالمسلمين والمسلمين!
أنا المصري
كريم العنصرين
.***
بلاد الأمريكان إحنا وصهاينة
وصمتي ع اللي حاصل.. كلُّه معني
مازال الحلم لم فارق دمايا
علي رغم اللي عاشُه طعنة طعنة
يالبنان الكرامة.. لا تلين
أنا المصريكريم العنصرين.
***
ويالبنان ما تِطْفيش نار نضالِك
رجالك.. حتي لو ماحناش رجالك
بحور الدم ما تغرّق حقوقك
ولا تكسر مجاديف احتمالِك
حبيبك.. بس مش قادر أَعِين.
أنا المصريكريم العنصرين!!

No comments: