رب اجعل هذا البلد امنا....

8/30/2008

جمال فى المعسكر


الخبر ليس مجرد اجتماع تافه استمر ثلاث ساعات بين جمال مبارك و"خيرة " شباب الجامعات فى معسكر أبوقير . ولكنه مثال واضح على خلظ الامور وتجاوز الاختصاصات فى مصر بحيث لا يمكن التمييز بين الحكومة والحزب الحاكم. اما المسألة الاخطر فهى هذا المسلسل السخيف والهابط الذى تقوم به الدولة وأجهزة اعلامها لتقديم جمال مبارك كشخصية عمة له نشاط سياسى وقريب من الشباب وبالتالى يصلح لتولى رئاسة الجمهورية " بعد عمر طويل". لكن الشعب المصرى أصبح يفطن هذه الاساليب الساذجة بل ويملها بسبب تكرارها. أما دروس النفاق التى يتم تربية هؤلاء الشباب الذين حضروا اللقاء عليها فهى ليست جديدة .
فسابقا أخبرنى احدهم أنهم قبل لقاء الرئيس مبارك كان يتم عمل بروفة للقاء ويتم مراجعة الاسئلة المعطاة لبعضهم ويتم تدريبهم على التصفيق والهتاف. وأغلب هؤلاء السباب كانوا يحضرون المعسكر من أجل أمور تافهة مثل حضور حفلات افلام ومسرحيات او الحصول على ملابس رياضية ونزهة فى مصيف مجانى , اما اهتمامهم الساسى فهذا اخر شىء يمكن الحديث عنه. ودروس النفاق هذه المرة جائت مبالغ فيها لأن الضيف ليس رئيس الجمهورية ولكن شخص هبط علينا بالباراشوت ويريد ان يكون رئيس جمهورية رغم انف الجميع لمجرد انه نجل الرئيس. فهل وصلت مصر الى هذ ا الحد من المهانة؟!! وهل تتكرر التجربة المشينة لسطو بشار الاسد على الحكم فى سوريا؟!!
ربنا يستر

6 comments:

م/ الحسيني لزومي said...

حمال مبارك هو الرئيس القادم ما لم يكن للمؤسسة العسكرية راي اخر اما الشعب فسوف يعطي نفسه مسكنات علي طريقة (اللي تعرفه احسن من اللي ما تعرفوش)

حكيم النيل said...

لأ أنا شايف ان انت متحامل على الشعب المصرى كتير , اللى بتتكلم عنهم هم الاقلية اللى صوتها عالى , اما الاغلبية الصامته فاعتقد لها راى تانى.
أما بخصوص المؤسسة العسكرية فمعروف موقفها لكن اعتقد ان دورها تقزم

ahmed_k said...

تجربة سوريا ليست كمصر
فحافظ الأسد كان محبوبا من شعبه في الغالب
وكان محافظا على كرامة شعبه
وكان صاحب ثوابت لم يحيد عنها
ونرى حاليا أن بشار سائرا على نفس المنوال لذلك محاولات عزله دوليا على أشدها
ولكن لننظر لحالنا
لا كرامه للمصري لا في بلده ولا خارجها
وسمعتنا في الطين
الوضع مختلف جدا بين مصر وسوريا
وأنا أرى أن المقارنه بينهما في موضوع توريث الحكم غير منصفه لتاريخ كلا الأبوين
موضوعك قيم يا حكيم
تسلم إيدك عليه

وكل عام وأنتم بخير

حكيم النيل said...

أ. أحمد
أهلا بيك وكل سنة وانت طيب
أما بخصوص حافظ الاسد فكتير من الناس بيتفقوا معاك لكن كتير من السوريين بيعتبروه سفاح وقضى على الحرية, يعنى مثلا انت ماتعرفش تسافر أو تغتح محل ان شاالله صالون حلاقة الا بتصريح من حزب العث دا الاكتر من كده الافراح
كانت فى وقت من الاوقات تحتاج تصريح أما مسألة الحفاظ على كرامة شعبه فمفيش كرامة مع احتلال والجولان فضلت محتلة أكتر من ثلاثين سنة من غير عملية فدائية واحدة.
غير دا كله والاهم المبدأ
هانعتبر ان بشار أحسن رئيس فى الدنيا لكنانك تغير الدستور فى خمس دقائق وتفصله علىمقاس بشار وكله يوافق بالاجماع دا استهزاء بشعب بأكمله. لكن فى أى نظام ديمقراطى محترم يتعمل انتخابات ويدخل ضد منافسن والناس تختار من غير المسرحيات السخيفة اللى يتنفرض علينا دى

همس said...

تصدق انه تافه
لما الكل قال هيورث الحكم
والاتجاه المضاد قال ازاى وهو بعيد عن الشعب ولا ليه اى مميزات

فعلشان حابب يريحه راح لابس كوتشى ويلعب كورة

بالذمه شوفنا تفاهه وهبل اكتر من كدا

بدل ما تكون ميزة الرئيس اللى جى

مشاركته فى حرب ولا ليه تاريخ سياسى مشرف

يبقى ميزة المحروس لعب كوره

وان شاء الله شكلو هو اللى هنشوطو فى الاخر



وكل سنه وانت طيب

ومعلش يا احمد ابقى قلى انت ممكت تدخل الايمل امته علشان موضوع المدونة
نخلصها ونبدا فيها

حكيم النيل said...

يا ست همس الصورة دى أرشيف وبعدين حكاية الكوتش واللبس الكاجوال فى اللقاءات " الشبابية " المرتبة ما بتهم المصريين فى حاجة لكن المشكلة فى هيئة المنتفعين اللى حواليه واللى مصورينله ان المصريين هايموتوا ويعينوه رئيس
يعنى مثلا " الفنان الكبير" عادل امام ما قال قبل كده انه بيتمنى ان جمال يرشح نفسه !! بس ماقلش نفسه مين سترشح قدامه :-)